Nieuws

Biobased materialen steken de Dodenvallei over

Wat zijn biobased materialen, hoe staat het met de ontwikkeling van producten en hoe komen ze tot wasdom? Deze vragen beantwoordde Esther Stapper van het Natuurvezel Applicatie Centrum (NAC) op het vorige maand gehouden Bouw Circulair Congres tijdens de sessie ‘Biobased materialen’.

Samen met Millvision startte Stapper het NAC. “Ons doel is informeren, trainen, inspireren én het ontwikkelen van nieuwe – op natuurvezels gebaseerde – business cases. We valoriseren producten om de transitie naar de circulaire economie te versnellen”, legt ze uit. “We willen met onze klanten de Dodenvallei – de leemte tussen de productontwikkeling en de marktpropositie – oversteken. Dus niet 10 jaar experimenteren in een lab, maar zo snel mogelijk producten op de markt brengen.” Haar ervaring is dat een snelle introductie van grote waarde is. “Het biedt namelijk de mogelijkheid om de afnemers te betrekken en samen te leren. Bovendien creëer je zo de financiën die nodig zijn voor de doorontwikkeling.”

Vierkantsverwaarding

Over de ontwikkelingen van nieuwe materialen vertelt Stapper: “We scouten technologieën en kijken of vierkantsverwaarding mogelijk is; kunnen we alle componenten inzetten? Daarnaast kijken we welke nieuwe eigenschappen materialen krijgen als daar natuurvezels aan worden toegevoegd.” Ook voor het NAC is dat een leerzame ervaring. “Bijvoorbeeld omdat we er rekening mee moeten houden dat biobased grondstoffen (afhankelijk van het seizoen) niet altijd dezelfde waarden hebben. Daardoor wordt het soms lastiger om te voldoen aan de gestelde eisen.” Maar daardoor gaat ze niet bij de pakken neerzitten. “We zijn nog lerende, maar inmiddels ligt er een hele atlas met kennis waaruit we kunnen putten.”

Plantenpot

Inmiddels zijn er ook succesverhalen. Met flair vertelt ze over de paprikastengels die gebruikt worden als plantenpot. “Deze vertegenwoordigen een grotere markt dan menigeen denkt: 330 miljoen plantenpotten worden er per jaar gebruikt. Wat deze casus interessant maakt is dat de Total Cost of Ownership van de biobased potten beduidend lager is dan van traditionele potten. Bij aanschaf is een biopot bijna vier keer duurder (22 versus 6 cent), maar doordat ze biologisch afbreekbaar zijn, scheelt het de hovenier handelingen en is de biobased pot onder de streep 28 cent goedkoper.”

Deel dit artikel